Partnerközpontunkból letölthető a sERPa integrált vállalatirányítási rendszer 3.0.101-es verziója! A fejlesztésekről, módosításokról részletesen értesülhet a honlapon található fejlesztési tájékoztatóból, vagy a jelentősebb módosításokat főbb modulonként kiemelve az internetről is elérhető 3.0.101 sERPa Súgóból.

Felhívjuk Partnereink figyelmét, hogy az SQL szerver 2012 adatbáziskezelő és a Windows 7 operációs rendszer támogatása a 101-es ciklustól megszűnik!

Kiemelt jelentősebb fejlesztések, jogszabálykövetések

Az új funkciók jogosultsági okokból csak a sERPa Alap menüben találhatók meg. Azokat át kell másolni a használatukra jogosult felhasználók menüjébe.

Tájékoztatjuk Önöket, hogy kollégáink a kialakult helyzetben is folyamatosan figyelemmel kísérik a megjelenő rendeleteket, különös tekintettel azokra, amelyeknek követése a rendszereinkben is szükséges.

A rendeletek megjelenésekor felkészülünk a szükséges programmódosítások elvégzésére, azonban minden esetben meg kell várnunk a pontos megvalósítást szabályozó rendeletek kihirdetését. Tanácsadó, szakértő kollégáink szakmai véleményezésbe, tanácsadásba továbbra sem bocsátkoznak.

Adó:

Nem vált kötelezővé 2020. április 1-jétől a 2.0-ás XSD verzió használata.

A koronavírus járvány által előidézett rendkívüli helyzetre tekintettel, a járvány terjedésének lassítása érdekében hozott kormányzati intézkedésekkel és ajánlásokkal összhangban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2020. április 1-jétől nem szüntette meg az Online Számla rendszer 1.1 XSD verziójának támogatását és nem tette kötelezővé a 2.0 XSD alkalmazását.
Fontos azonban, hogy a 2.0 XSD már 2020. február 27-től használható éles környezetben, párhuzamosan az 1.1 XSD verzióval, ezért az átálláshoz a feltételek az Online Számla rendszer oldalán adottak.
A sERPa 3.0.101-es verziója azonban már támogatja a 2.0-ás XSD verzió használatát. Az új verzió használatához a Rendszerfunkciók / B2B partner funkcióban, az Online Számla (OSA) szolgáltatás Szerver típus mezőjénél az Éles helyett az Éles v2.0 típust szükséges beállítani.

Az 1.1 XSD kivezetésének és a 2.0 XSD használatára történő átállás végső határideje 2020. július 1-jére módosul.

Bérszámfejtés:

A vészhelyzettel kapcsolatosan kiadott kormányrendeletek bérszámfejtésre vonatkozó intézkedései alapján a szükséges programmódosításokat elvégeztük, ezekről részletesen a 2020.április 1. küldött hírlevelünkben tájékoztattuk Partnereinket.
Az értesítő szövegét honlapunkon is megtalálják.

Keretrendszer:

Kereskedelmi folyamataikban post sales tevékenységet folytató Ügyfeleink számára hasznos lehet az a fejlesztés, melyet a rendelés válasz automatikus üzenet típusba készítettünk el. A fejlesztés eredményeként a megfelelően beállított Rendelés teljesítés válasz esetén a fej és tétel adatokból aktát generál, mely segítségével ütemezetten kereshetjük fel az ügyfeleket a rendeléssel kapcsolatban.
A működéshez szükséges egy Rendelés válasz (Rendelés) típusú automatikus üzenet típus, ahol a További adatok fülön az állapot keretben igaz állapotú a teljes teljesítés. Ekkor megjelenik az Eseménykezelés sáv, amelyen beállíthatjuk, hogy mely akta típusra vegyen fel aktát a program abban az esetben, amikor teljesítés válasz eseményt veszünk fel a rendelésre. Be kell továbbá állítani a felhasználó törzsben, hogy ki kapjon értesítést ezekről a válasz felvételekről. Fontos, hogy az a személy, aki felveszi a rendelés választ, értesítést nem kap, de az akta elkészül. (Eseménykezelés rész.)

Struktúra:

Termék: Egyedi gyártású termékek forgalmazása esetén előfordulnak olyan esetek, amikor az árképzés a termék tömege alapján (például ékszereknél grammra) történik, azonban a terméket csak egészben lehet értékesíteni. Ilyenkor mennyiséggel gyártási számos, de egyedi gyártási számú termékről van szó, hisz pl. minden egyedi gyűrűnek külön gyártási számot adunk. Az ilyen terméket jellemzően a gyártási szám teljes készletmennyiségével érdemes mozgatni. A programban gyártási szám választáskor alap esetben a tételmennyiséghez igazodik a kiválasztott gyártási szám mennyisége, de a fenti esetre nem ez a hasznos működés. Azért, hogy ilyenkor is segíteni tudja a program a munkát, a termék törzsben a gyártási szám beállításának mezője után fejlesztettünk egy új pipát: Gy.szám készlet ajánlás. Igaz érték esetén gyártási szám választáskor a program mindig a gyártási szám teljes készletmennyiségét ajánlja be a tételmennyiségbe, több gyártási szám kiválasztásakor pedig ezeket összeadva történik meg az ajánlás. Az alkalmazó funkciók és az azokban tapasztalható részletes működés a Súgóban olvasható.

Vevő:

Vevőszámla import: A vevőszámlák beimportálását megkönnyítő VevoSzImport.sql szkript módosítását kellett elvégeznünk a fejlesztői környezet változása miatt. Fontos, hogy a 3.0.101-es programverziótól a vevőszámlák SQL szkriptfuttatóval történő beimportálást kizárólag a Partnerközpontunk Kiegészítő programok menüpontja alatt elérhető, 2020. áprilisi megjelenésű Segédszkriptek között megtalálható VevoSzImport.sql szkript segítségével lehet elvégezni!

Rendelés-nyilvántartás:

Szállító rendelés: Előfordul, hogy a szállító a saját kiszerelésében kéri leadni a rendeléseket és ez eltér az általunk használt kiszerelési egységtől. Például a kiszerelés nálunk karton, míg a szállító raklapban várja el a rendelés leadását. Az szállító által elvárt kiszerelési egység rögzítésére a (Termék funkcióban) szállítói árajánlat fülön kifejlesztett „Rendelés kiszerelési egység” mező alkalmas. Mostani fejlesztésünkkel a rendelés bizonylatra egyéni listaváltozat létrehozásával kitehető ez a kiszerelés mennyiség és mennyiségi egység. Így lehetőség nyílik a rendeléseinket úgy továbbítani a beszállító partereink elé, hogy egyértelműen lássák, hogy az általuk megadott kiszerelésben mi mennyit szeretnénk rendelni tőlük. A két kitehető mezővel kapcsolatos további információk a Súgóban találhatók, terméktámogatott ügyfeleink számára.

Szállító rendelés: A kereskedelemben egyre gyakoribb az a megoldás, amikor a vevő által rendelt terméket a szállítónktól tovább rendelve, egyenesen a vevő címére kérjük szállítani. Természetesen ilyenkor is megtörténik a saját készletre vétel az értékesítés előtt, ám az áru fizikailag nem érkezik be a saját telephelyünkre, hanem egyenesen a vevő telephelyén landol. Ilyenkor alapvető igény, hogy a szállítórendelésen a vevőnk telephelyének címét tüntessük fel, mint szállítási címet. A fejlesztés részeként a Szállítási feltételbe került egy új mező: Közvetlenül vevőhöz I/[N], emellett egyéni listára kitehető mezőket is létrehoztunk, melyek a kapcsolódó vevő rendelésen lévő Partner/telephely adatait tartalmazzák. Ez lehetővé teszi, hogy a szállító felé elküldendő szállítórendelésen szerepelhessen a vevő/telephely, mint szállítási cím. Ezeket az adatokat egyéni listaváltozatra lehet kitenni a megfelelő adatmezők használatával.

Ajánlat és vevőrendelés: Sok kapcsolódó, kiegészítő termékekkel dolgozó ügyfeleink részére készült egy roppant hasznos fejlesztés, mely Vevőrendelés és Ajánlat funkciókban érhető el. Egyetlen gombnyomásra megmutatja az adott termék kapcsolódó és/vagy kiegészítő termékeit 4 szint mélységig. A megjelenő ablakban megadható, hogy melyik termékből mennyit szeretnénk értékesíteni, az értékesítésre szánt tételek pedig egyetlen gombnyomással visszaírhatók a bizonylatra. A működtetéshez szükséges beállítások részletei a Súgóban olvashatók.

Készlet:

Árképzés: A funkcióban korábban lehetővé tettük az Ellenőrzés üzemmód bevezetésével, hogy felhasználó az árazás előtt átnézhesse, milyen új árak keletkeznének. Ez a funkcionalitás viszont csak azokat a sorokat mutatta meg, ahol változás történne. A teljes ártábla ellenőrzésének elérésére, most bekerült egy pipa (Csak eltérés) amit Ellenőrzés üzemmódban hamisra állítva minden érintett termék és ártábla megjelenik. Így lehetővé vált az, hogy olyan termékre is végezhessünk árváltoztatást az új ár kézi megadásával, aminél a szabály nem változtatna az áron. Az elbírálást tovább segíti egy új oszlop, ahol a változás százalékos értékét jelenítjük meg. Ezen felül az üzemmódot elérhetővé tettük az árképzést végző automatikus üzenetben is, mely mostantól egy táblázatban megmutatja az árképzés eredményét is. Így lehetővé vált, hogy az automatizmus során ne valósuljon meg az átárazás, csak mutassa meg a program hogy mit változtatna és a felhasználó eldöntheti, hogy kézzel lefuttatva az árképzést érvényre juttatja-e a módosításokat.

Gyártási szám generálás paraméter: A gyártási szám mezőbe kerülő érték a gyártási szám “neve”. Generálásának szabályzása újabb lehetőséggel bővült. Az algoritmus mezőben Ügyfélkód+Sorszám érték választása esetén ügyfélen belül egyedi sorszámozással hozzuk létre a gyártási számot. Ehhez további három mező kitöltésére van szükség, amikben meg kell határozni, hogy ügyfél nélküli be irányú szállítólevélen milyen karaktersorral helyettesítsük a hiányzó ügyfélkódot, mi legyen az elválasztó karakter az ügyfélkód után és azt is be kell állítani, hogy hány karakterből álljon az egyedi sorszám.

Szállítólevél bevitel: Azon Ügyfeleinknek javasoljuk ezt a fejlesztést, akik rendeléseikhez használják a hivatkozási szám mezőt és beazonosításukat az alapján végzik. Ez jellemző működés a webáruházat üzemeltető partnereinknél. Az új verziótól, ha mozgásnem paraméterben megadtunk Rendelés bizonylat bevitelt, akkor a rendelés iktatószám mező mellett megjelenik egy új mező, melyben a kívánt rendelést a hivatkozási szám mező értéke alapján találhatjuk meg.

Számla-szállítólevél összehasonlítás lista: A listát használó Ügyfeleink munkájának könnyítésére bővítettük a lista tételes táblázatos üzemmódjában készülő Excelt két oszloppal melyek a szállítólevélen szereplő tételek nyilvántartási értékét mutatják meg. A lista figyeli a felhasználónál lévő Nyilvántartási ár megjelenítés engedélyezés beállítását is.

Termék átminősítés bevitel: A funkcióban bővült a gyártási számok kezelésének a lehetősége. Az eddigi egy gyártási szám megadása helyett – a szállítólevélhez hasonlóan – táblázatosan, több gyártási szám kezelésére is lehetőség nyílt, továbbá mostantól az összes gyártási szám típust kezeli a funkció. A folyamat végén a generálásra került szállítólevelek egy táblázatban kerülnek kiírásra, így azok egy kattintással megtekinthetők.

Termék átminősítés bevitel (TermekAtminosites): Bővítettük a funkció által kezelt menüparamétereket, melyek segítségével előre beállított felületet tudunk dolgozóink részére adni. Lehetőség van bizonyos beállításokat paraméterváltozatként elmenteni, s azt “beégetni” a funkcióba így az mindig azzal a beállítással tud indulni, továbbá lehetőségünk lesz az új verziótól kötelezővé tenni mezőket, vagy éppen elrejteni, amit nem szükséges a funkciót használó dolgozónak látnia. Részletesebb leírások a funkció Súgójában a Paraméterekben lévő hivatkozások alatt.

Termelés:

Alapanyagok időeloszlása: Elkészült a Termelés modulban az ‘Alapanyagok időeloszlása’ lekérdezés, amellyel áttekinthető, hogy a számunkra releváns időszakokban (nap, hét hónap) hogyan alakul a gyártáshoz szükséges anyagmennyiség. A lekérdezéssel képet kapunk arról, hogy az egyes időszakokban mennyi anyagra van szükség, mennyi anyag került lefoglalásra és mennyi a hiányzó mennyiség. Elmúlt időszakra vonatkozóan azt is láthatjuk mennyi anyag került felhasználásként jelentésre.

Működése: A lekérdezés a Termelés / Lekérdezések és listák menüpont alatt indítható el. Be kell állítani az időszakot, amire lekérdezzük az anyagszükségletet. Ezen kívül munkalapra, műveletre, könyvelési dimenzióra, alapanyag és késztermék kategóriára adhatunk meg szűrési beállításokat.
A lekérdezett adatok pivot táblázatban kerülnek megjelenítésre, ahol az oszlopokban az időszakok, a sorokban az alapanyagok kerülnek ábrázolása. A táblázat felett további mezők állnak rendelkezésre, amelyekkel tovább szűrhetjük az eredményt, vagy bővíthetjük a pivot táblázatot.
A lekérdezés a Termelés modul paraméterében beállított ‘Alapanyag raktárak kódképlet’ szerint visszaadja a készlet és szabad készlet mennyiséget, valamint megjeleníthetjük az alapanyaghoz beállított szállítót szállítási határidővel. (Opcionálisan eltolható az anyagszükséglet a szállítási határidővel, így a táblázatban azt láthatjuk mikor kellene beszerezni a szükséges anyagokat, ha nem állna rendelkezésre elegendő készlet.)

Erőforrások időeloszlása: Az alapanyagok időeloszlása mellett szintén fontos az ‘Erőforrások időeloszlása’, amelyre elkészült lekérdezés segítségével áttekinthetjük, hogy a számunkra releváns időszakokban (nap, hét, hónap) mennyi erőforrás áll rendelkezésre (munkaidőalap) és a gyártás mennyi (órában) gépi és emberi erőforrást igényel. A lekérdezéssel képet kapunk arról, hogy az egyes időszakokban mennyi erőforrásra lenne szükség és az erőforrások lefoglalásra (ütemezésre) kerültek-e. Korábbi időszakra vonatkozóan azt is láthatjuk mennyi volt a tényleges munkavégzés.

Működése: A lekérdezés a Termelés / Erőforrások / Lekérdezések és listák menüpont alatt indítható el. Be kell állítani az időszakot, amire lekérdezzük az erőforrás szükségletet. (A gépekre és a munkaerőre külön – külön tudunk szűrni.) Ezen kívül munkalapra, könyvelési dimenzióra, géptípusra vagy kompetenciára adhatunk meg szűrési beállításokat. A lekérdezett adatok pivot táblázatban kerülnek megjelenítésre, ahol az oszlopokban az időszakok, a sorokban az erőforrások kerülnek ábrázolása. A táblázat felett további mezők állnak rendelkezésre, amelyekkel tovább szűrhetjük az eredményt, vagy bővíthetjük a pivot táblázatot. Munkaerő esetén választhatunk, hogy a munkaidőalap az erőforrásban megadott tervezett munkaidő táblázat szerint vagy a számfejtéshez megadott munkaidő/munkarend alapján kerüljön kiszámításra. Mindkét esetben korrigálhatjuk a munkaidő alapot a munkaidő kihasználtság és a produktív teljesítmény százalékokkal.