Az év során felmerülő jogszabályi változásokkal összefüggő információkról, módosításokról olvashatnak az alábbi topicban:
|
|
|
|
|
|
2025. 7. hónaptól |
|
2025. 6. hónapra vonatkozóan is, ha érvényesítettek csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, örökbefogadói díj kedvezményét |
|
2025. 7. hónaptól |
|
2025. 7. hónaptól |
|
Egészségbiztosítási pénzbeli- és baleseti táppénz ellátási jegyzék |
2025. 7. hónaptól |
2025. 6. hónaptól is élhet a kedvezmény |
|
2025. 6. hónapra vonatkozóan is, ha érvényesítettek csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, örökbefogadói díj kedvezményét |
|
2025. 7. hónaptól |
|
2025. 7. hónaptól |
|
Csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, örökbefogadói díj kedvezménye |
2025. 6. hónaptól is élhet a kedvezmény |
2025. 7. hónaptól |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 év alatti fiatalok kedvezménye - jogosultságbeli változás |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elérhető az új 11.0 verziószámú 2508-as nyomtatvány átadásának a lehetősége a programból. Felhasználói beállítás nem szükséges, a frissítést követően a program a változásnak megfelelően adja át az adatokat.
Változás a nyomtatványban:
•új jelölő négyzet a három vagy négy gyermeket nevelő anyák kedvezményére vonatkozóan a 2508M-04 lap fejlécén
•a 2508M-04 lap e) oszlopában már a három gyermeket nevelő anyák kedvezményét is szerepeltetni kell
•új 333. sor a három gyermeket nevelő anyák kedvezményére vonatkozóan
•a 2508M-06 lapon a VI. blokkban a gyermekek/eltartottak adatai között a három gyermeket nevelő anyák kedvezményére vonatkozóan is szerepeltetni kell a gyermeke adatait
•a 2508M-06 lapon a V. blokkban új 347. és 348. sorok a három gyermeket nevelő anyák kedvezményére való jogosultság megnyíltának vagy megszűntének a hónapjára vonatkozóan. Ezeket a sorokat csak bizonyos esetekben szükséges tölteni, mely információ a programban nem áll rendelkezésre, így ide nem ad át adatot. Amennyiben szükséges a kitöltési útmutató alapján járjanak el.
Módosult az Adatlap 2025 nyomtatvány az októbertől érvényes három gyermeket nevelő anyák kedvezményével. Ennek összegét egy az új 606. sorban kell feltüntetni. Ennek megfelelően módosítottuk a nyomtatvány előállítását, valamint ANYK felé átadását is a programban.
2025.10.01-től lehetőség van a Három gyermeket nevelő anyák kedvezményének igénybevételére a jogszabályban leírt feltételek alapján.
Ennek jelölésére a programban a Személy funkcióban az Adókedvezmény fülön az átalakított Gyermeket nevelő anyák kedvezménye táblázatban van lehetőség. A táblázatot úgy alakítottuk át, hogy a Négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye is ezentúl itt állítható be. Ahol ez utóbbi kedvezmény már korábban beállításra került, nincs szükség újabb beállításra, a korábbi beállítás látható.
Az új, Három gyermeket nevelő anyák kedvezménye amennyiben beállításra kerül, a számfejtésekben legkorábban 2025. október hónaptól kerül kiszámításra.
Ezzel az átalakítással egy időben elkészítettük a Két gyermeket nevelő anyák kedvezményének beállítási lehetőségét is. Ugyanebben a "Gyermeket nevelő anyák kedvezménye" táblázatban van lehetőség berögzíteni, azonban a számfejtésekben ez a kedvezmény leghamarabb csak 2026. januártól fog érvényre jutni.
A Három gyermeket nevelő anyák kedvezményének 2508-as bevallásba átadásáról még nincsen információ, nem jelent meg újabb nyomtatvány, annak fejlesztése később várható. Előzetesen azonban lehetőséget biztosítunk a Személy funkcióban a Hozzátartozók fülön jelölni, hogy az adott gyermek melyik kedvezménybe számít a Gyermeket nevelő anyák kedvezményébe számít mező segítségével. Itt is, ha korábban jelölésre került a Négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye, nincs szükség újabb beállításra.
Jogszabályi háttér:
M A G Y A R K Ö Z L Ö N Y • 2025. évi 55. szám
2025. évi XV. törvény
a három gyermeket nevelő anyák kedvezményéről*
[1] A törvény a családi adócsökkentési program keretében bevezeti a háromgyermekes anyák jövedelemadó-mentességét.
Az adócsökkentés független az anya életkorától. Az adócsökkentés elsődleges célja a gyermekes családok anyagi
támogatása, az anyák megbecsülése és terheik csökkentése, legyenek akárhány évesek is.
[2] Az adócsökkentés közvetetten a nők gyermekvállalását is ösztönözheti. Fontos, hogy a gyermeket vállalók semmiképpen
se kerüljenek hátrányba azokkal szemben, akik nem vállalnak gyermeket.
[3] Fenti célok megvalósítása érdekében az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
1. § (1) A három gyermeket nevelő anyák kedvezményét érvényesítő magánszemély a személyi jövedelemadóról szóló
1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 29. §-a szerint meghatározott összevont adóalapját a három
gyermeket nevelő anyák kedvezményével csökkenti.
(2) A három gyermeket nevelő anyák kedvezménye a kedvezményre jogosult által a jogosultsági időszakban
megszerzett (munkaviszonyból származó jövedelem esetében a jogosultsági időszakra elszámolt), összevont
adóalapba tartozó
a) az Szja tv. 3. § 21. pontja szerint bérnek minősülő jövedelme,
b) az a) pontban nem említett, az Szja tv. szerinti nem önálló tevékenységből származó jövedelmeinek összege,
ide nem értve a munkaviszony megszüntetésére tekintettel kapott végkielégítés törvényben előírt mértéket
meghaladó összegét,
c) az Szja tv. szerinti önálló tevékenységből származó jövedelmei közül
ca) a vállalkozói jövedelem szerinti adózást alkalmazó egyéni vállalkozó vállalkozói kivétje,
átalányadózás esetén az átalányban megállapított jövedelme;
cb) a mezőgazdasági őstermelő e tevékenységéből származó jövedelme;
cc) az európai parlamenti képviselő e tevékenységéből származó jövedelme;
cd) a helyi önkormányzati képviselő e tevékenységéből származó jövedelme;
ce) a választott könyvvizsgáló e tevékenységéből származó jövedelme;
cf) a magánszemély által nem egyéni vállalkozóként kötött, díjazás ellenében történő munkavégzésre
irányuló más szerződés alapján folytatott tevékenységéből származó jövedelme.
(3) Három gyermeket nevelő anyának minősül az a nő, aki vér szerinti vagy örökbefogadó szülőként az általa nevelt
gyermekre tekintettel a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Cst.) szerinti
a) családi pótlékra jogosult, vagy
b) családi pótlékra már nem jogosult, de jogosultsága legalább 12 éven keresztül fennállt,
és az a) és b) pont szerinti gyermekek száma három, azzal, hogy a b) pont szerinti gyermekkel esik egy tekintet alá
az a gyermek is, aki után a családi pótlékra való jogosultság a gyermek elhunyta miatt szűnt meg.
(4) E § alkalmazásában
a) a (3) bekezdés a) pontja szerinti gyermekkel esik egy tekintet alá az a gyermek is, aki után az anya családi
pótlékra nem jogosult, de a Cst. 12. § (1) bekezdés b) pontja szerint e gyermeket az anyát megillető családi
pótlék összegének megállapítása szempontjából figyelembe kell venni,
b) a (3) bekezdés b) pontja arra a gyermekre is irányadó, akire tekintettel az anya vagy a szociális intézmény
vezetője családi pótlékra való jogosultsága már nem áll fenn, de legalább 12 éven keresztül e két személy
valamelyike, vagy mindkettejük esetében összesen fennállt, feltéve, hogy a szociális intézmény vezetőjénél
fennálló jogosultság időszaka alatt az a) pontban foglaltak teljesültek.
(5) A kedvezményre való jogosultság annak a hónapnak az első napján nyílik meg, amely hónap bármely napján
a magánszemély három gyermeket nevelő anyának minősül, és megszűnik annak a hónapnak az utolsó napján,
amelynek egészében már nem minősül ilyennek.
(6) Amennyiben a három gyermeket nevelő anyának minősülő magánszemély kedvezményre való jogosultsága
az adóév egészében nem áll fenn, és a jogosultság időszakában megszerzett, összevont adóalapba tartozó önálló
tevékenységből származó jövedelme másként nem állapítható meg, azt az ilyen címen megszerzett adóévi
jövedelmének a jogosultsági időszak hónapjaival arányos részeként kell figyelembe venni.
(7) A három gyermeket nevelő anyák kedvezménye érvényesítésének feltétele az anya adóbevalláshoz tett nyilatkozata,
amelyen fel kell tüntetni
a) a kedvezményre való jogosultság jogcímét,
b) a (3) és (4) bekezdés szerinti gyermekek nevét, adóazonosító jelét (ha az adóhatóság adóazonosító jelet nem
állapított meg, a természetes személyazonosító adatait),
c) a jogosultság megnyílásának vagy megszűnésének napját, ha a kedvezményre való jogosultság nem állt fenn
az adóév egészében, valamint
d) a (2) bekezdés szerinti összeget.
(8) A három gyermeket nevelő anya a részére a (2) bekezdés szerinti jövedelmet juttató munkáltató, kifizető felé
az Szja tv. rendelkezései szerint nyilatkozatot tehet az adóalap hiányában nem érvényesíthető családi kedvezmény
családi járulékkedvezményként történő érvényesítéséről.
2. § Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az Szja tv. és az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény
rendelkezéseit kell alkalmazni.
3. § Ez a törvény 2025. október 1-jén lép hatályba.
4. § A három gyermeket nevelő anya az 1. § (2) bekezdés szerinti jövedelmei után az 1. § szerinti kedvezményt
– ha az 1. § (3) bekezdés szerinti gyermekei száma, figyelemmel az 1. § (4) bekezdésében foglaltakra is, három –
a 2025. szeptember 30. után megszerzett, az 1. § (2) bekezdése szerinti jövedelmei, munkaviszonyból származó
jövedelem esetén a 2025. szeptember 30. utáni időszakra elszámolt jövedelmei tekintetében érvényesítheti.
A NAV által közzétett tájékoztatás alapján elkészítettük, hogy a letiltás alól mentes legyen a családi adóalap-kedvezmény nettó összege, azaz a felhasznált SZJA adóalap csökkentő családi kedvezmény 15%-a mellett, a családi járulékkedvezmény nettó összege - az érvényesített családi járulékkedvezmény - is. A jogszabályváltozásról és a beállításáról itt olvashatnak. Ez a mentesség kizárólag a 2025. július 1-jén vagy azután induló végrehajtási eljárásokban érvényesül.
Elérhető az új 7.0 verziószámú 2508-as nyomtatvány átadásának a lehetősége a programból.
Változás a nyomtatványban:
•új 326-329. sorok a Csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, örökbefogadói díj kedvezményének a szerepeltetésére
2025.07. hónaptól változik:
•új 545. sor a CSED melletti munkavégzés időtartamának szerepeltetésére
•új 606. sor a CSED összegének megadására. Ha ez a sor kitöltésre kerül, akkor a jelenlegi bevallás verzióban az érintett 2508M-09-01 lapon az alkalmazás minősége résznél csak 124-es (csecsemőgondozási díj) foglalkoztatás minősége kódot fogad el a nyomtatvány, így ez kerül átadásra.
2025. július 1-től az alábbi jogszabályváltozások történtek a letiltásokkal összefüggésben:
•A levonás alól mentes jövedelem 60ezer Ft-ról 116.029 Ft-ra nőtt. Ezt a program - a frissítést követően - a 2025.06.30-nál későbbi dátumú számfejtésekben automatikusan számolja.
•Mentes a letiltás alól a családi kedvezmény nettó összege (a felhasznált SZJA adóalap csökkentő családi kedvezmény 15%-a) bizonyos esetekben. Erre egy új jelölési lehetőséget hoztunk létre a Személy funkcióban a Levonások fülön. Amennyiben olyan letiltást rögzítenek, ahol él ez a mentesség, akkor jelölni szükséges az új Családi kedvezmény mentesség mezőt.
Abban az esetben, ha több párhuzamos letiltás van - melyeket párhuzamosan egyszerre kell számolni a számfejtésekben - és ezek közül legalább az egyiknél ez a mező jelölésre került, akkor mindegyik letiltásra vonatkozóan érvényesítésre fog jutni a számfejtésekben. Tehát a program nem tudja a családi kedvezmény szja-ra vonatkozó részét az egyik letiltásnál figyelembe venni, a másiknál pedig mentessé tenni a levonás alól.
Jogszabályi háttér:
2024. évi 131. Magyar Közlöny
2024. évi LXXIV. törvény Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról*
...
8. A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény módosítása
15. § A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 62. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A 61. § szerinti levonás során mentes a végrehajtás alól a havonta kifizetett munkabérnek az a része, amely
nem haladja meg a minimálbér nettó összegének 60%-át. Ez a mentesség nem áll fenn a gyermektartásdíj és
a szüléssel járó költség (a továbbiakban: gyermektartásdíj) végrehajtása esetén.”
16. § A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 74. §-a a következő l) ponttal egészül ki:
(Mentes a letiltás alól)
„l) a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti családi kedvezmény nettó összege,”
17. § A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény
1. 79/A. § (2) bekezdésében a „60 ezer Ft” szövegrész helyébe a „minimálbér nettó összegének 60%-a” szöveg,
2. 79/A. § (3) bekezdésében a „60 ezer Ft-ot” szövegrész helyébe a „minimálbér nettó összegének 60%-át”
szöveg lép.
18. § A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény a következő 304/R. §-sal egészül ki:
„304/R. § (1) E törvénynek a Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2024. évi
LXXIV. törvénnyel (a továbbiakban: Módtv.18) módosított 62. § (1) bekezdését, 79/A. § (2) és (3) bekezdését
az e rendelkezések hatálybalépésekor folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) E törvénynek a Módtv. 18-cal megállapított 74. § l) pontját az e rendelkezés hatálybalépését követően indult
ügyekben kell alkalmazni.
(3) A Módtv.18-cal módosított rendelkezések hatálybalépése előtt e törvény szerint elvégzett eljárási cselekmények
megtartják a hatályukat és jogkövetkezményeik fennmaradnak.”
...
258. § (9) A 15. §–18. §, a 84. §, a 86. §, a 150. § és a 152. § 2025. július 1-jén lép hatályba.
A TB kifizetőhelyek számára kötelező adatszolgáltatásban - a MÁK által közzétett információk alapján - CSED ellátással összefüggésben változások történtek 2025. 7. havi bevallástól kezdődően.
Az adatszolgáltatásban már CSED esetén is jelölni kell, hogy 70% vagy 100% a mértéke, valamint, hogy van-e CSED melletti munkavégzés.
Ezeket a módosításokat végrehajtottuk, az előállított XML is ennek megfelelően készül el. A frissítést követően készített 7. havi, vagy annál későbbi adatszolgáltatások esetében már ennek megfelelően történik a gyűjtés.
A TB kifizetőhelyek számára módosítottuk a MÁK által közzétett, új nyomtatványképnek megfelelően a listát.
2025. július hónapra vonatkozóan már az új nyomtatványt kell használni. Az új nyomtatványban a CSED már 2 oszlopban kerül feltüntetésre 100% mértékkel és 70% mértékkel. Ez utóbbi oszlop 2025.06.30. után folyósított ellátás esetén töltendő, ha a CSED-ben részesülő személy keresőtevékenységet végez.
TB kifizetőhelyek esetében 2025. július 1-től új adóalap kedvezmény vonatkozik a csecsemőgondozási díjra, gyermekgondozási díjra és örökbefogadói díjra. Az új kedvezmény az ellátások teljes adóalapját lecsökkenti, tehát nem kell személyi jövedelemadó előleget vonni ezen ellátásokból.
A NAV tájékoztatása alapján a kedvezmény már a 6. havi ellátásokra is vonatkozhat a folyósítás dátumától függően. Amennyiben a folyósítás a 7. hónapban történik, úgy jár a kedvezmény az ellátásra.
Fontos! A program ezt a számfejtésben található Kifizetés dátum mezőből tudja majd eldönteni. Tehát, ha a 6. havi számfejtésben szereplő CSED vagy GYED ellátás folyósítása (utalása) 2025.07.01-jén vagy azt követően történik, akkor az új kedvezmény már érvényesíthető. A számfejtésben ez akkor fog kiszámításra kerülni, ha a Kifizetés dátum mezőt 2025.07.01-jei vagy későbbi dátummal kitöltik. Ha a 6. havi számfejtés esetében a Kifizetés dátum üres, vagy 6. havi dátum szerepel benne, akkor a kedvezmény nem kerül kiszámításra. Amennyiben meglévő számfejtésben módosítanák ezt a Kifizetés dátumot, akkor a kedvezmény kiszámításához újraszámfejtés szükséges. A 2025. 7. havi vagy későbbi számfejtések esetében a kifizetés dátumától függetlenül kiszámításra kerül az új kedvezmény.
A NAV ezzel összefüggő tájékoztatása itt olvasható.
Elérhető az Adatlap 2025 v:2.0 verzió nyomtatványképének megfelelő Adatlap elkészítése, valamint az ANYK-ba történő átadásának lehetősége a programban. Az új nyomtatvány már tartalmazza a 2025.07.01-től érvényes csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj és örökbefogadói díj kedvezményére vonatkozó sorokat.
2025.07.01-től lehetőség nyílik CSED mellett is munkavégzésre, mely esetben az ellátás alacsonyabb mértékben, 70%-ban jár, ha a munkavégzés legkorábban a gyermek születését követő 91. naptól történik.
Ennek a jelölésére a Személy / Jogviszony / Díjazás fülön a Tartós távollét táblázatban van lehetőség. Meg kell adnunk egy dátumtartományt, típust (Csecsemőgondozási díj CSED / THGYÁS) és a hozzátartozó gyermeket, valamint jelölni kell a Munka mellett mezőt.
TB kifizetőhelyek esetében ezt figyeli a program. Ha a gyermek születésétől még nem telt el 90 nap, ott 0% ellátás kerül kiszámításra, ha már eltelt 90 nap, akkor 70%.
Jogszabályi háttér:
2025. évi XXIV. törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény módosításáról*
...
1. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 41. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„41. § Nem jár csecsemőgondozási díj a biztosítottnak, ha a gyermek születésének napjától számított 90 napon belül
bármilyen jogviszonyban – ide nem értve a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyt – keresőtevékenységet folytat.”
2. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 42. §-a a következő (1a) bekezdéssel
egészül ki:
„(1a) Ha a csecsemőgondozási díjra jogosult a 41. §-ban foglalt időszak lejártát követően bármilyen jogviszonyban
– ide nem értve a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyt – keresőtevékenységet folytat, a csecsemőgondozási
díj összege az (1) bekezdés a) és b) pontja szerint, továbbá a (4c) bekezdés figyelembevételével
megállapított naptári napi alap 70%-a.”
3. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 42. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében
a „– figyelemmel” szövegrész helyébe a „– kivéve az (1a) bekezdésben foglaltakat, és figyelemmel” szöveg lép.
4. § Ez a törvény 2025. július 1-jén lép hatályba
A TB kifizetőhelyek számára elkészítettük az új Adatmegállapító lap listát. A lista a MÁK által közzétett új Adatmegállapító lap elnevezésű nyomtatványt állítja elő, melynek használata 2025. júliustól kötelező. Ha a felhasználó menüjében a korábbi "Adatmegállapító lap (KPE 230)" lista megtalálható, akkor a frissítéssel az új lista is bekerül a menüjébe a régi lista elé.
Újdonság, hogy a lista a Keresőképtelenség funkcióból a Bizonylat gombbal is nyomtatható.
Az új nyomtatványban CSED, GYED és Hallgatói GYED ellátások esetében kétszer is meg kell adni "Az ellátás naptári napi alapja" értékét, melyek nem feltétlenül egyeznek, ha pl. kedvezményszabály került alkalmazásra. Az első esetben a "számított" naptári napi alapot kell megadni, a második esetben pedig a tényleges naptári napi alapot. Az előbbi, ha a keresőképtelenség még a frissítést megelőzően került felrögzítésre, nem fog automatikus rákerülni a listára. Ahhoz, hogy a program ezt az előzetes "számított" naptári napi alapot eltárolja a keresőképtelenségben, újból bele kell módosítani és lerögzíteni. Ezt meg lehet tenni pl. a "Számfejthető" pipa jelölésének megszüntetésével, majd ismételt jelölésével. Az újonnan felvett keresőképtelenségek esetében ez az adat automatikusan eltárolásra kerül.
Bővebb információ a súgóban olvasható.
2025. július 1-től egy új adóalap kedvezmény vonatkozik a csecsemőgondozási díjra, gyermekgondozási díjra és örökbefogadói díjra. Az új kedvezmény az ellátások teljes adóalapját lecsökkenti, tehát nem kell személyi jövedelemadó előleget vonni ezen ellátásokból.
A programban az új kedvezmény "Csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, örökbefogadói díj kedvezménye" néven lesz látható a számfejtésben és a bérjegyzéken.
Felhasználói beállítás nem szükséges hozzá, a frissítést követően a TB kifizetőhelyek esetében ezt automatikusan fogja számolni a program a 2025.07.01-től a számfejtésekben.
Azt fontos tudni, hogy ezt az új kedvezményt sorrendben megelőzi a Négy vagy több gyermeket nevelő anyák adóalap kedvezménye. Ha a dolgozónál be van állítva ez a kedvezmény, akkor a Csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, örökbefogadói díj kedvezménye már nem lesz látható a számfejtésben, hiszen az előbbi kedvezmény már lecsökkenti 0-ra az adóalapot.
Jogszabályi háttér:
2025. évi XVI. törvény
a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díj kedvezményéről*
[1] A családbarát politika és a családi adócsökkentési program keretében a törvény a gyermeknevelés kezdeti időszakában
járó ellátásokat is mentesíti a személyi jövedelemadó alól annak érdekében, hogy a kisgyermeket vállaló családok anyagi
biztonságát erősítse. A CSED és a GYED, továbbá az örökbefogadói díj jövedelemadó-mentességével a kisgyermekes
anyáknál, valamint családoknál több pénz marad.
[2] A cél megvalósítása érdekében az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
1. § (1) A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény szabályai szerint csecsemőgondozási
díjban, gyermekgondozási díjban, örökbefogadói díjban, vagy ezen ellátások közül egyidejűleg több ellátásban
részesülő magánszemély a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.)
29. §-a szerint meghatározott összevont adóalapját a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj vagy
az örökbefogadói díj kedvezményével csökkenti.
(2) A kedvezmény mértéke a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj vagy az örökbefogadói díj összege.
Ha a magánszemély egyidejűleg többféle ellátásban is részesül, a kedvezmény mindegyik ellátás után
érvényesíthető.
(3) A csecsemőgondozási díjat, a gyermekgondozási díjat vagy az örökbefogadói díjat folyósító szerv a magánszemélyt
megillető ellátást a (2) bekezdés szerinti kedvezmény figyelembevételével fizeti ki.
(4) A magánszemély a gyermekgondozási díjat folyósító szerv részére az Szja tv. rendelkezései szerint nyilatkozatot
tehet az adóalap hiányában nem érvényesíthető családi kedvezmény családi járulékkedvezményként történő
érvényesítéséről.
2. § Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az Szja tv. és az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény
rendelkezéseit kell alkalmazni.
3. § Az 1. § szerinti kedvezmény a 2025. június 30-át követően folyósított csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj
és örökbefogadói díj tekintetében alkalmazható.
4. § Ez a törvény 2025. július 1-jén lép hatályba.
2025. július 1-től módosul a családi kedvezmények összege az alábbiak szerint:
- egy eltartott esetén 66 670 Ft-ról 100 000 Ft-ra nő
- két eltartott esetén 133 330 Ft-ról 200 000 Ft-ra nő
- három vagy több eltartott esetén 220 000 Ft-ról 330 000 Ft-ra nő
- tartósan beteg, súlyosan fogyatékos eltartott esetén 66 670 Ft-ról 100 000 Ft-ra nő
A programban a szükséges módosításokat megtettük, frissítést követően már az új összegekkel számol a program, ha a számfejtés dátuma 2025.06.30-nál későbbi.
Jogszabályi háttér: 2024. évi 119. Közlöny
2024. évi LV. törvény egyes adótörvények módosításáról*
4. § (1) Az Szja tv. 29/A. § (2) és (2a) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek: „(2) A családi kedvezmény – az eltartottak lélekszámától függően – kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként
a) egy eltartott esetén 100 000 forint,
b) kettő eltartott esetén 200 000 forint,
c) három és minden további eltartott esetén 330 000 forint.
(2a) A (2) bekezdés szerinti családi kedvezmény minden olyan kedvezményezett eltartott után, aki a családok támogatásáról szóló törvény szerint tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személynek minősül, jogosultsági hónaponként és kedvezményezett eltartottanként 100 000 forinttal növelt összegben vehető igénybe. E rendelkezés alkalmazásában tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személynek minősül az a 18. életévét betöltött magánszemély is, aki a magasabb összegű családi pótlék helyett fogyatékossági támogatásban részesül.
217. §
...
(10) A 4. § (1) bekezdése, 38. §, 52. §, 134. §, 137. §, 145. §, 146. § 2025. július 1-jén lép hatályba.
A nyomtatvány legújabb 4.0 számú verziójában az egyszerűsített foglalkoztatás esetén jelölni szükséges február hónapra vonatkozóan, hogy még a régi (2025.02.02. előtti) vagy az új (2025.02.02-től érvényes) közteher vonatkozik a foglalkoztatásra.
Ezt az új jelölést csak 2025. február hónapban kell alkalmazni, korábbi hónapra vonatkozóan nem kell jelölni, pl. egy önellenőrzés során a január hónapra vonatkozóan.
A nyomtatvány korábbi, 3.0 számú verziójában létrehozott, az időszakok összevonására vonatkozó ellenőrzést ebben a 4.0 számú verzióban megszüntették, így mi is kivettük a programból az összevonást. Valamint ebben az új verzióban 2025.02.01-jére is szükséges a régi közteherre vonatkozó új jelölés, ez is módosításra került a programból történő átadáskor a korábbi verzióhoz képest.
A KSH jelentés lekérdezés funkcióban a "Negyedéves munkaügyi jelentés (2022-től)" nevű adatszolgáltatásban az "Egyéb bruttó munkajövedelem" oszlopban szerepeltetésre kerülnek az új juttatások jogcímei is:
Széchenyi Pihenőkártya - Aktív Magyarok, Széchenyi Pihenőkártya - Aktív Magyarok (n.k.)
Lakhatási támogatás juttatás, Lakhatási támogatás juttatás (n.k.)
A bevallás 3.0 számú verziójában az egyszerűsített foglalkoztatás esetén jelölni szükséges február hónapra vonatkozóan, hogy még a régi (2025.02.02. előtti) vagy az új (2025.02.02-től érvényes) közteher vonatkozik a foglalkoztatásra.
Ezt az új jelölést csak 2025. február hónapban kell alkalmazni, akkor ha a foglalkoztatás nem csak február 1-jén történt egybefüggően 1 napra. Korábbi hónapra vonatkozóan sem kell jelölni, pl, egy önellenőrzés során a január hónapra vonatkozóan.
Ezen felül létrehoztak a bevallásban egy új ellenőrzést az Egysz. fogl. - alkalmi munka és Egysz. fogl. - filmipari statiszta jogviszonyok esetén. Csak úgy nem fut hibára a bevallás, ha az egymást követő napok összevonásra kerülnek egy időszakká. Tehát ha az egymást követő napokat egyesével számfejtettük, pl. 2025.02.02 és külön 2025.02.03, akkor ezt a program összevonja és így fogja átadni a 2508M-12 lap b) és c) oszlopába egy sorban: 02.02-02.03
Amennyiben az összevonás érintené 2025.02.01-jét is, akkor a program nem vonja össze a 2025.02.01-hez a közvetlen ezt követő különálló napokat, hiszen azt feltételezzük, hogy azok már 2025. február 1-jét követően keletkezett foglalkoztatási jogviszonyhoz tartoznak és így különböző a közteher mértéke. Tehát, ha a napokat egybefüggően számfejtettük: 2025.02.01-2025.02.03, akkor így egy sorban kerül átadásra a régi közteherre való jelöléssel. Ha 2025.02.01 önállóan szerepel, majd ettől elkülönülten közvetlen utána való nap is leszámfejtésre került 2025.02.02. és 2025.02.03, vagy akár egyben 2025.02.02-2025-02-03. akkor ez 2 soron fog a bevallásban szerepelni a 2508M-12 lap b) és c) oszlopában egyszer 02.01-02.01 és másik sorban 02.02-02.03.
A KSH 1405 Adatlap az egyéni bérekről és keresetekről funkció segítségével készíthető XML-ben történt egy apróbb változás. A KSH tájékoztatása alapján minden adatszolgáltatáson megszűnt a „Kitöltő beosztása” (KBEOSZTAS) adat.
Az előállításra kerülő XML-t ez alapján módosítottuk.
A tesztelés során azt tapasztaltuk, hogy egyelőre még elfogadja a KSH Elektra rendszere a kitöltő beosztását is tartalmazó XML-t, tehát nem feltétlenül van szükség emiatt a frissítésre.
2025. január 1-től a kedvezményt az EGT-államok és a Magyarországgal határos, nem EGT-államok állampolgára érvényesítheti. Ennek megfelelően módosítottuk a programban, hogy csak akkor számolja a kedvezményt, ha a Személy funkcióban nincs berögzítve állampolgárság, vagy az alábbi országok állampolgársága került berögzítésre:
Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Szlovákia, Szlovénia, Izland, Liechtenstein, Norvégia, Ukrajna, Szerbia
Az országokat az Ország funkcióban található Alpha-2 kódok alapján határozza meg a program.
Elérhető a 2508-as nyomtatvány átadásának lehetősége.
Elérhető a 2025-ös Bejelentő és változásbejelentő lap a munkaerő-kölcsönzésre vonatkozó adatokról a munkavállalót kölcsönvevő adózó részére történő bejelentéshez.
A nyomtatvány átadása csak "1 - Adóazonosító jel megadásával kívánok munkavállalót bejelenteni" üzemmódban lehetséges.
Elérhető a 24M30 nyomtatvány elkészítésének lehetősége a programban.
A programban módosításra került az Egysz. fogl. - alkalmi munka, a Egysz. fogl. - idegenforgalmi idénymunka és a Egysz. fogl. - mezőgazdasági idénymunka jogviszonyok esetében számított közteher az alábbiak szerint:
2025. február 2. vagy annál későbbi dátummal felvett számfejtések esetében
az Egysz. fogl. - alkalmi munka közterhe 4 400 Ft,
az Egysz. fogl. - idegenforgalmi idénymunka és a Egysz. fogl. - mezőgazdasági idénymunka közterhe 2 200 Ft.
Az Egysz. fogl. - filmipari statiszta jogviszonyt nem érinti ez a változás (a közteher marad 8 700 Ft).
Ha a program frissítését megelőzően vettek fel a 2025. február 2. vagy későbbi dátummal EFO-s számfejtést, akkor azt törölni szükséges és újból felrögzíteni, hogy a közterhek helyesen kerüljenek kiszámításra.
Amennyiben 2025. február 2-át megelőzően keletkezett - jogszabályban leírt feltételek szerint - jogviszony esetén még a korábbi (2025.01.01-től érvényes) közterhekkel szeretnének számolni, akkor a számfejtés legkésőbbi dátuma 2025.02.01. kell legyen. A 2025.02.01-jére felvett számfejtésbe több nap is rögzíthető, ahol még a "régi" köterhekkel számol a program.
Jogszabályi háttér:
2024. évi LXXIV. törvény Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról*
31. Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény módosítása
...
87. § Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény a következő 21. §-sal egészül ki:
„21. § (1) A Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2024. évi LXXIV. törvénnyel
megállapított 8. § (2) bekezdését és 10. § (2) bekezdését a 2025. február 1-jét követően keletkezett, e törvény szerinti
foglalkoztatási jogviszonyok esetében kell alkalmazni.
...
88. § Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény
1. 8. § (2) bekezdés a) pontjában a „minimálbér 0,5 százaléka” szövegrész helyébe a „minimálbér 0,75 százaléka”
szöveg,
2. 8. § (2) bekezdés b) pontjában a „minimálbér 1 százaléka” szövegrész helyébe a „minimálbér 1,5 százaléka”
szöveg,
...
258. §
(6) A 77. §, a 78. §, a 85. §, a 87. §, a 88. §, 92. §, a 182. §–184. §, és a 185. § 1. pontja 2025. február 1-jén lép hatályba.
Elérhető az Adatlap 2025 nyomtatvány elkészítésének lehetősége.
Elérhetők az adőelőleg nyilatkozatok a programban.
Az alábbi nyilatkozatokban nem történt változás a korábbi évhez képest:
•Nyilatkozat családi adókedvezményhez
•Nyilatkozat az első házasok kedvezményéről
•Nyilatkozat a 30 év alatti anyák kedvezményéről
•Nyilatkozat négy gyermekes anyák kedvezményéről
•Nyilatkozat személyi kedvezmény érvényesítéséről
Az alábbi nyilatkozat esetében a nyomtatványképen történt változás, az adattartalomban nem:
•Nyilatkozat figyelembe vehető költségekről
A fenti nyomtatványok átadásának lehetősége adott a programban a 4.0.156-os programverziótól, a tavalyi évhez képest nem történt változás.
2025. január 1-jétől bővül a béren kívüli juttatások köre (Szja tv. 70. § és 71. §).
Két új juttatás kerül bevezetésre:
- Széchenyi Pihenőkártya - Aktív Magyarok zsebbel bővül - éves keretösszeg: 120 000 Ft, felette egyes meghatározott juttatásként adózik
- Lakhatási támogatás - éves keretösszeg: 1 800 000 Ft, felette egyes meghatározott juttatásként adható
Az alábbi jogcímeket hoztuk létre:
Széchenyi Pihenőkártya - Aktív Magyarok
Széchenyi Pihenőkártya - Aktív Magyarok (n.k.) - fixen egyes meghatározott juttatásként adózik
Lakhatási támogatás juttatás
Lakhatási támogatás juttatás (n.k.) - fixen egyes meghatározott juttatásként adózik
A "Széchenyi Pihenőkártya - Aktív Magyarok" és "Lakhatási támogatás juttatás" jogcímek esetében a be- és kilépés esetében arányosítja a program a béren kívüli juttatásként adható keretösszeget, a felettes rész automatikusan egyes meghatározott juttatásként adózik az érintett hónapban.
A "Lakhatási támogatás juttatás" esetén a 35. életév betöltésével is kalkulál a program, amennyiben az adott évben betölti a személy a 35. életévét, akkor először a kedvezményes adózású keretösszeg kerül meghatározásra az alábbi módon:
Az 1 millió 800 ezer forintnak annyiszor egytizenketted része, ahány hónapban a munkavállaló még 35 év alatti életkorban van, azzal, hogy utoljára azt a hónapot kell figyelembe venni, amelyben a munkavállaló a 35. életévét betölti.
Majd ezt követően történik napra arányosítás, amennyiben szükséges (belépés, kilépés esetén).
A program nem gátolja meg a jogcím számfejtését 35. életévét betöltött személyek esetében, és erre vonatkozóan figyelmeztetést sem küld! Kérjük, hogy erre figyeljenek a számfejtésekkor!
A programban a szükséges módosításokat megtettük, az alábbiak szerint számol a program 2025. január 1-től:
•Járulékfizetési alsó határ: 87 240 Ft
•Személyi kedvezmény összege: 96 900 Ft
•25 év alatti fiatalok és 30 év alatti anyák kedvezménye: 656 785 Ft
•Szocho adófizetési felső határ: 6 979 200 Ft
•Táppénz összegének napi maximuma: 19 387 Ft
•GYED havi összegének maximuma: 407 120 Ft
•EFO közterhek:
- Alkalmi munka közterhe: 2 900 Ft
- Mezőgazdasági és turisztikai idénymunka közterhe: 1 500 Ft
- Filmipari statiszta közterhe: 8 700 Ft
•EFO mentesített keretösszegek:
- minimálbér esetén napi 17 394 Ft
- garantált bérminimum esetén napi 20 852 Ft
•Rehabilitációs hozzájárulás mértéke: 2 617 200 Ft
A Kormány a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 153. § (1) bekezdésében, a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 259. § (1) bekezdés 19. pontjában, valamint a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 281. § (4) bekezdés 16. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
...
2. § (1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb összege (minimálbér)
a teljes munkaidő teljesítése esetén 2025. január 1-jétől havibér alkalmazása esetén 290 800 forint,
hetibér alkalmazása esetén 66 860 forint,
napibér alkalmazása esetén 13 380 forint,
órabér alkalmazása esetén 1672 forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározottaktól eltérően a legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére alapbérként megállapított garantált bérminimum
a teljes munkaidő teljesítése esetén 2025. január 1-jétől havibér alkalmazása esetén 348 800 forint,
hetibér alkalmazása esetén 80 190 forint,
napibér alkalmazása esetén 16 040 forint,
órabér alkalmazása esetén 2005 forint.
...
3. § (1) Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit első alkalommal a 2025. január hónapra járó munkabérek megállapításánál kell
alkalmazni.
4. § Ez a rendelet az Európai Unióban biztosítandó megfelelő minimálbérekről szóló, 2022. október 19-i (EU) 2022/2041
európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
5. § Hatályát veszti a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló
508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet.
2025. január 1-ei hatállyal a KIVA törvény is módosult a munkaerőpiacra lépők kedvezményével kapcsolatban, már a KIVA hatálya alá tartozó foglalkoztató is csak 1 év + 6 hónap időtartamban érvényesíthetik a kedvezményt.
"2. § E törvény alkalmazásában
...
20. * kedvezményezett foglalkoztatott után érvényesíthető kedvezmény:
...
b) * a 19. pont b) alpontja szerinti kedvezményezett foglalkoztatott esetében személyenként a bruttó munkabér havi összege, de havonta legfeljebb a minimálbér a foglalkoztatás első évében, továbbá személyenként bruttó munkabér havi összege, de havonta legfeljebb a minimálbér 50 százaléka a foglalkoztatás ezt követő további hat hónapjában"
2025. január 1-jétől és azt követően létesített munkaviszonyok esetében KIVÁ-s vállalkozásként javasoljuk, hogy a munkaerőpiacra lépők kedvezményére vonatkozóan az alábbi kedvezményeket rögzítsék - amennyiben a jogszabály alapján jogosultak rá - a dolgozókhoz a megfelelő időtartamokkal:
- Munkaerőpiacra lépők első év 2024.08.01/2025.01.01-től
- Munkaerőpiacra lépők 13-18. hónap 2024.08.01/2025.01.01-től