És mit tehet, mielőtt túl késő lenne
Nem Ön az egyetlen. Egy Harvard Business Review felmérés szerint a vállalati döntéshozók 58%-a elismerte, hogy hozott már meg stratégiai döntést részleges vagy pontatlan adatok alapján – és ezek közel fele pénzügyi veszteséget eredményezett. Az adat nélküli döntés olyan, mintha sötétben próbálna célba lőni: szerencse kérdése, hogy sikerül-e.
A modern üzleti környezet gyorsaságot, pontosságot és átláthatóságot követel. Az ösztönökre épített vagy elavult riportok alapján hozott döntések egyre gyakrabban vezetnek versenyhátrányhoz. Nézzük meg azt az 5 kritikus döntéstípust, amelyet ma már nem érdemes adatok nélkül meghozni – különösen akkor, ha a vállalat jövője a tét.
- Árképzési döntések
Egy túlárazott termék hónapokra lelassíthatja az eladásokat. Egy alulárazott pedig észrevétlenül falja fel a profitot. Pontos termékköltségek, devizaárfolyamok, szállítási díjak és árrések nélkül az árképzés inkább tippelés, mint stratégia. Egy valós idejű adatokat használó vállalatirányítási rendszerrel az árak automatikusan igazíthatók a piaci mozgásokhoz – nem napokkal később, hanem azonnal.
- Készletszint meghatározása
Túl sok raktárkészlet = lekötött tőke. Túl kevés = elvesztett megrendelés. Egy rossz döntés mindkettőt okozhatja. A készletforgási sebesség, szezonális trendek és rendelések valós idejű követése nélkül egy logisztikai vezető gyakorlatilag vaktában irányít. Az adatvezérelt készletgazdálkodás nem csak optimalizál, hanem pénzt termel.
- Új piacra lépés vagy üzletág indítása
Hogy döntene úgy egy új piaci terjeszkedésről, ha nem látja előre, mennyi idő alatt térül meg a befektetés? Mégis sok cég vezet be új szolgáltatásokat vagy nyit új telephelyet historikus elemzés vagy pénzügyi modellezés nélkül. A megalapozott döntéshez szükséges adatok: ügyfélprofilok, értékesítési trendek, logisztikai költségek, cash flow előrejelzések – ezek egy rendszer nélkül gyakran szétszórtan, különböző fájlokban élnek.
- Létszámtervezés és bérköltségek optimalizálása
Egy új munkatárs felvétele nemcsak fizetést, hanem képzési költséget, eszközigényt, munkaidő-tervezést is jelent. De vajon valóban szükség van rá? Mennyi az élőmunka aránya az árbevételhez képest? Hol keletkeznek túlórák? Ha ezekre nincs válasz, a bérköltségek gyorsan elszaladhatnak – észrevétlenül.
- Szállítói és vevői szerződések újratárgyalása
Mennyiért vásároltunk az utóbbi fél évben? Milyen fizetési hajlandóságot mutatnak partnereink? Mennyi az átlagos szállítási határidő? A partnerek közti döntések érzésekre vagy kapcsolatokra alapozva ritkán hoznak hosszú távú hasznot. A valós adatok birtokában viszont tárgyalópartnerből stratégiai partner lehet.
👉 A döntés az Ön kezében van
A vezetői szék felelőssége nem az ösztönös döntésekben, hanem az átlátható, megalapozott lépésekben rejlik. A sERPa integrált vállalatirányítási rendszer pontosan ebben segít: valós idejű adatokkal támogatja a pénzügyi, kereskedelmi és logisztikai döntéshozatalt – egyetlen, átlátható rendszerben.